تدابير امام سجاد(ع) براي ماندگاري نهضت عاشورا

امام سجاد(ع) معدن علم اهل بيت(ع) است، هنگامي كه در مجلس عبيد‌الله ابن زياد وارد مي‌شوند و شروع به خواندن خطبه مي‌كنند، قدرت يزيد و خاندان بني اميه را با صلابت زير سؤال مي‌برند و به يزيد كه قصد داشت قيام امام حسين(ع) را دنيا طلبانه جلوه دهد و تبيين كند.

1743669 986

امام سجاد(ع) به دليل نداشتن آزادي عمل در زمان امامت خود، تنها با سخنراني‌هاي افشاگرانه و نوشتن دو كتاب مهم وقايع عاشورا را به مسائل اجتماعي مرتبط كردند تا پيام نهضت عاشورا را جاودانه كنند.

امام سجاد (ع) پیام کربلا را به گوش تاریخ رساندند

 يكي از مسئوليت‌هاي امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا افشا گري وقايع كربلا بود. پس از واقعه عاشورا حكومت بني اميه قصد داشت تا نام و ياد شهداي كربلا را از ميان بردارد و با تحريف واقعه عاشورا هدف اصلي امام حسين(ع) را كه مبارزه با ظلم و بيداد و احياي امر به معروف و نهي از منكر بود، از بين ببرد، اما با سخنراني‌هاي افشاگرانه امام سجاد(ع) در مجلس عبيد‌الله ابن زياد، عموم به حقيقت قيام تاريخ‌ساز امام حسين‌(ع) پي بردند.

امام حسين(ع) در قيام خود با همراهي اهل بيت(ع) و خانواده خود نشان دادند كه هيچ گاه در مقابل ظلم و ستم نبايد تسلیم شد. بعد از واقعه عاشورا همراهي امام سجاد(ع) با كاروان شهدا و حمايت از اسراي كاروان كربلا از مسئوليت‌هاي مهم اين امام بزرگوار بود كه با وجود بيماري و مصيبت واقعه عاشورا به خوبي از عهده اين مسئوليت برآمدند و پيام كربلا را آنچنان قاطعانه به گوش تاريخ رساندند كه هنوز بعد از گذشت قرن‌ها ظهر عاشورا، داغي تازه براي شيعيان است.

سیدالساجدین معدن علم اهل بیت (ع) است

امام سجاد(ع) معدن علم اهل بيت(ع) است، هنگامي كه در مجلس عبيد‌الله ابن زياد وارد مي‌شوند و شروع به خواندن خطبه مي‌كنند، قدرت يزيد و خاندان بني اميه را با صلابت زير سؤال مي‌برند و به يزيد كه قصد داشت قيام امام حسين(ع) را دنيا طلبانه جلوه دهد و تبيين كند كه ايشان به خاطر حكومت قيام كرده‌اند، اجازه ندادند تا به هدف خود كه تحريف واقعه عاشورا بود، برسد و با خطبه افشاگرانه خود به همه فهماندند كه سيد‌الشهدا(ع) با هدف احياي دين جد خود رسول‌الله(ص) و احياي امر به معروف و نهي از منكر و مبارزه با ظالم و احقاق حق مظلوم قيام كرده است.

بعد از سخنراني‌هاي روشنگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) موجي ازخونخواهي امام حسين(ع) در بين مردم آغاز شد كه برخي از اين گروه‌ها به دليل اين‌كه با امام زمان خود همراه نشدند به موفقيت نرسيدند اما برخي از اين قيام‌ها مانند «قيام مختار ثقفي» با هدف خونخواهي امام حسين(ع) به موفقيت دست پيدا كردند. هدف اصلي امام حسين(ع) احياي دين جد خود بود اما راهبرد آن و هدايت آگاهانه اين هدف بعد از واقعه عاشورا به عهده امام سجاد‌(ع) بود.

صحیفه سجادیه بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه منبع غنی از معارف الهی است

يكي از القاب امام سجاد(ع) زين العابدين است و بسياري از مسلمانان فقط اين امام بزرگوار را با وجهه عبادي شان مي‌شناسند، در حالي كه زندگي سياسي امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا داراي نكات برجسته و مهمي است. امام سجاد(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان با عنوان امام زمان نمي‌توانستند، حكومت سياسي داشته باشند و مسائل سياسي را بين مردم تبيين كنند، به همين دليل اقدام به نوشتن كتابي با عنوان «صحيفه سجاديه» كردند.اين كتاب مشتمل بر 54 دعا است كه همه اين دعاها با مدح و ستايش خداوند آغاز مي‌شوند و با موضوعاتي چون؛ توحيد، ايمان، اخلاص، طلب حاجت، مقابله با سختي‌ها به مطرح كردن مسائل اجتماعي و سياسي مي‌پردازد.

امام سجاد(ع) به دليل نداشتن آزادي عمل در جامعه سياسي آن روز، با علم خود صحيفه سجاديه را به رشته تحرير در آورد. صحيفه سجاديه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه از مهمترين آثاري است كه حقايق معنوي الهي در آن بيان شده است و به همين دليل به «زبور آل محمد(ص)» مشهور شده است. امام سجاد(ع) علاوه بر صحيفه سجاديه رساله‌اي به نام «رساله حقوق» دارند كه در آن به 51 حق كه بر گردن افراد جامعه است اشاره مي‌كنند.

اين رساله به حق خردسال، حق مادر،حق فرزند،حق دشمن، حق مستشار و... مي‌پردازد و بيان مي‌كند كه هر چيزي حقي دارد و همه افراد بايد مانند پدرم حسين(ع) از حق خود دفاع كنند.امام سجاد(ع) در اين رساله مفاهيم اجتماعي و سياسي را به واقعه عاشورا مرتبط مي‌كند تا بدين وسيله هدف امام حسين(ع) از قيام عاشورا را زنده و جاويد نگاه دارد.

منبع : باشگاه خبر نگاران

8 1

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق نزد قرارگاه تیپ ادوات لشکر 41 ثار الله محفوظ می باشد