راز فرماندهی «احمد کاظمی‌ها» از زبان فرمانده سپاه در دفاع مقدس

شهید کاظمی هیچ درجه‌ای نداشت و به هیچ رزمنده‌ای قول پست و پول و درجه هم نمی‌داد؛ اما چه اتفاقی رخ داد که همه رزمندگانی که با او کار می‌کردند، فرمانبردار وی بودند؛ این را باید در نوع فرماندهی ‌وی در دفاع مقدس جستجو کرد.

 

460506 344

محسن رضایی شامگاه جمعه در نهمین آیین بزرگداشت شهید احمد کاظمی و شهدای عرفه که در مسجد سید اصفهان و با حضور استاندار، فرمانده سپاه، جمعی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از خانواده‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران برگزار شد، با بیان اینکه شهیدان عرفه معجزه انقلاب هستند، ادامه داد: من از نزدیک تک‌تک این‌ شهدا را می‌شناسم و می‌دانم جزو سرمایه‌های بزرگ معنوی هستند.

وی تأکید کرد: البته قصد نداریم از این‌ها قدیس بسازیم، اما می‌خواهیم بگوییم جوانان امروز هم می‌توانند به این شهیدان برسند.

رضایی افزود: این شهیدان یک کار کردند و آن هم این بود که راه انبیا را رفتند و سعی کردند اخلاق و رفتارشان مانند رسول خدا باشد. آن‌ها با مبارزه با نفسشان راه صحیح را شناختند و تنها کافی است ما نیز این راه را بشناسیم و به آن عمل کنیم.

وی اضافه کرد: شهید احمد کاظمی یک جوان ناشناخته و گمنام نجف‌آبادی بود که زمانی که پیام امام (ره) را شنید، به سوی جبهه‌ها راه افتاد و به فکر کمی امکانات هم نبود.

البته با تلاش خود توانستند از غنایم و تسلیحات دشمن استفاده ‌کرده و‌ علیه او بهره گیرند. مثلا در عملیات فتح المبین، همین جوان‌ها موفق شدند ۱۸۰ قبضه توپ را از دست عراقی‌ها خارج کنند و غرش همین توپ‌ها بود که در خرمشهر گوش دشمن را کر می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امشب سالگرد عملیات کربلای ۵ است که در آن به شهر بصره نزدیک شدیم و همین عملیات منجر به این شد که عراقی‌ها قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند و گفتند، ما مرز ایران را قبول داریم و در همین عملیات شهیدان کاظمی و شاه‌مرادی زحمات بسیاری کشیدند.

راز فرماندهی «احمد کاظمی ها» از زبان فرمانده سپاه در دفاع مقدس

وی با بیان اینکه چند نوع فرمانده وجود دارد، افزود: یک فرمانده از روی درجه و مقام عمل می‌کند و یک ‌فرمانده ‌از طریق پاداش و دستمزد؛ اما در جنگ تحمیلی هیچ یک از این‌ها وجود نداشتند.

رضایی گفت: شهید کاظمی هیچ درجه‌ای نداشت و به هیچ رزمنده‌ای قول پست و پول و درجه هم نمی‌داد. اما چه شد که همه رزمندگانی که با او کار می‌کردند، فرمانبردار وی بودند. این نوع سوم فرماندهی ‌از طریق نفوذ معنوی بود که شهید کاظمی از این شیوه استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: خود این فرماندهان اگر در جنگ همراه سایرین نبودند، عقب‌تر از آن‌ها نیز نبودند و دیگر آنکه این فرماندهان دلسوزی بسیاری برای بچه‌های مردم داشتند و این انس با یکدیگر قیامت می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسأله سوم فرمان‌پذیری رزمنده‌ها این بود که فرماندهان تا موضوعات و نقشه‌ها را پخته نمی‌کردند، وارد عملیات نمی‌شدند و رزمنده‌ها متوجه می‌شدند ‌روی هر عملیاتی فکر شده و این موضوع اعتماد می‌آورد.

وی اضافه کرد: عامل چهارم در فرمان‌پذیری رزمنده‌ها، سبک مدیریت تعاملی بود به گونه‌ای که فرماندهان هم مطلب یاد می‌دادند و هم از سایرین می‌آموختند و اگر در جنگ مشورت و یادگیری نبود، امکان نداشت به این شیوه مدیریت شود.

رضایی ادامه داد:‌‌ همان جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله، به ژنرال‌های استراتژیست جنگ تبدیل ‌و موفق شدند، یک شبه ره صد ساله را طی کنند؛ بنابراین، سؤال این است آیا این جوانان باز هم پدید می‌آیند؟

وی با طرح اینکه چرا ما نباید از تجارب‌‌ همان زمان استفاده کنیم، تأکید کرد: در دفاع مقدس فضای عمومی سیاسی و اجتماعی کشور هم تغییر کرد، به گونه‌ای که حتی مخالفین دفاع هم خجالت می‌کشیدند که مخالفت آشکار ‌بکنند. همین آقایان نهضت آزادی در دوران جنگ خجالت می‌کشیدند حرف بزنند، زیرا هم کارآمدی و هم معنویت را در صحنه نبرد می‌دیدند. حال چرا نباید این موارد ‌دوباره ‌شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: راه نجات کشور ما از تحریم اقتصادی این است که روی ارزش‌های انقلاب بایستیم، زیرا موجب می‌شود بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و اگر از ارزش‌ها فاصله بگیریم، به طور حتم آسیب‌پذیر می‌شویم.

منبع : تابناک

8 1

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق نزد قرارگاه تیپ ادوات لشکر 41 ثار الله محفوظ می باشد