نیروهای کرمان در عملیات بیت المقدس

قرار گاه قدس كه تيپ ثارالله را در سازمان رزم خود داشت ( قدس ۴ ) ماموريت يافت با عبور از رودخانه ي كرخه كور ضمن پيشروي به طرف كوشك و طلاييه ، هويزه را آزاد كند . در اولين ساعات آغاز عمليات يگان هاي پياده تيپ ثارالله كه از محورهاي كوهه ، سيد جابر و بيل مكانيكي وارد عمل شده بودند با عبور از چندين پل نصب شده بر روي رودخانه ي كرخه كور خط اول دشمن را تصرف كردند و ضمن درگيري با لشكرهاي ۵ و ۶ عراق مانع از اعزام اين دو لشكر به منطقه ي درگيري قرارگاه هاي فتح و نصر شدند .
نبرد رزمندگان تيپ ثارالله با تانك هاي دشمن كه به انهدام بيش از۴۰  دستگاه تانك عراقي انجاميد در موفقيت عمليات بيت المقدس تاثير بسزايي گذاشت .

 

bitolmoghadas

 حدود 15 روز پس از اتمام عمليات فتح‌المبين مأموريت ابلاغ شدونيروهاي كرمان در قالب تيپ ثارا000 كه داراي 6 گردان بود تحت امر قرارگاه قدس درعمليات   شركت كردند، محل استقرار گردانها قبل از عمليات در منطقه كرخه نور و سيد جابر بود، منطقه واگذاري به تيپ ثارا… خط پدافندي كنار رودخانه كرخه نوربود بعد از ني‌زار پشت سد مصنوعي كه شهيد چمران ايجاد كرده بود بطول يك كيلومتر ،  چهار معبر اساسي با توجه به خط حدي كه  واگذار شده بود پيش‌بيني كردند. يكي در مقابل سيدجابر از كناره خاكريز ال شكل، يكي از سمت راست و يكي هم از سمت چپ خط حد و يك معبر هم از داخل ني‌زار انتخاب كردند. تقريباً تا خطوط اول را به طوركامل شناسايي كردند و سعي شدخاكريزها و خطوط را كاملاً شناسايي كنند و معبرهايي كه از استتار و اختفاء كامل برخوردار است انتخاب كنند تا بچه‌ها بتوانند به نحو احسن با استتار كامل از معبر عبور كنند و به دشمن حمله ببرند، اين برنامه‌ريزي‌ها كامل انجام گرفت و تمام معابر را فرمانده تيپ شخصاً چك كرد ، مأموريت تيپ ثارا… در مرحله اول عمليات بيت‌المقدس رسيدن به جاده جفير و پادگان حميد بود،. در شب اول كه به طرف دشمن حركت كردند تقريباً همه خطوط دشمن تصرف شدقرار بود تيپ بيت‌المقدس از جاده آسفالت و تيپ نور از سمت جفير و تيپ امام رضا(ع) از سمت هويزه امده  و پس از گذشتن از خطوط اول و دوم، خود را به جاده آسفالت برسانند و از آنجا به طرف پادگان حميد بروند. بر اساس همين طرح‌ريزي رزمندگان تيپ ثارالله  پس از شكستن خطوط اول و دوم دشمن  به طرف عمق دشمن حركت كردند و به سرعت جلو رفتند ، اما تيپ بيت‌المقدس وتيپ نور در سمت راست  با عدم موفقيت مواجه شدند و فقط تيپ امام رضا(ع) موفق شد.
تقريباً آن شب نيروهايي كه در عمق رفته بودند در محاصره دشمن قرار گرفتند و بخشي از نيروها اسير و چند نفر هم شهيد شدند. از آن شب تا شب بعد رزمندگان ثارالله  در خطوطي كه تصرف كرده بودندبه شدت مقاومت كردند تا تيپ‌هاي دو طرف بتوانند خطوط خود را تصرف كنند. نهايتاً دشمن از دو طرف حمله كرد و نقاط حساس منطقه را تصرف و منطقه را پس گرفت.
در قرارگاه بحث و بررسي شد و قرار شد عمليات دوباره تكرار شود ً روز هفتم عمليات  نيروهاي جبهه جنوبي موفق شده بودند جاده آسفالته اهواز ـ خرمشهر را تصرف كنند. صبح كه رزمندگان  براي شناسايي وارد منطقه شدند  در خط دشمن سكوت عجيبي حكم فرمابود. نهايتاً دشمن فرار كرد. در مرحله بعدي عمليات دو گردان به كمك تيپ حضرت رسول‌(ص)  براي تصرف شهر خرمشهر رفتندكه در روز سوم خرداد شهر به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

8 1

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق نزد قرارگاه تیپ ادوات لشکر 41 ثار الله محفوظ می باشد