قدرت سپاه نشان داده که نمی‌توان جمهوری اسلامی را غافلگیر کرد/ بخش مهمی از اقتدار ملت به مجموعه‌های نظامی مرتبط است

اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که موجب افزایش قدرت بازدارندگی کشورمان شده است.

سؤال اینجاست که چگونه اقتدار نظامی ایران موجب شده تا بمب‌های آمریکایی بی‌اثر شوند؟ چه قدرتی باعث شد تا آمریکایی‌ها سر میز مذاکره بیایند؟ کدام مقاومت، ایستادگی و توانایی موجب شد تا دیپلمات‌ها و مسئولان سیاست خارجی بتوانند با پشتگرمی لازم به عرصه مذاکرات بروند؟

34113 110

با توجه به برخی اظهارات غیر تخصصی اخیر درباره قدرت دفاعی و نظامی ایران، درصدد برآمدیم تا به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی "امام خامنه‌ای" درباره اقتدار نظامی ایران بپردازیم که عیناً ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، KHAMENEI.IR در قسمتجستار، نقل شده است.


اقتدار سیاسی و نظامی از ابزارهای تمدن‌سازی نوین اسلامی

"ما اگر پيشرفت همه‌جانبه را به معناى تمدن‌سازى نوين اسلامى بگيريم - بالاخره يك مصداق عينى و خارجى براى پيشرفت با مفهوم اسلامى وجود دارد؛ اينجور بگوئيم كه هدف ملت ايران و هدف انقلاب اسلامى، ايجاد يك تمدن نوين اسلامى است؛ اين محاسبه‌ى درستى است - اين تمدن نوين دو بخش دارد: يك بخش، بخش ابزارى است؛ يك بخش ديگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. به هر دو بخش بايد رسيد.
 
آن بخش ابزارى چيست؟ بخش ابزارى عبارت است از همين ارزش‌هائى كه ما امروز به عنوان پيشرفت كشور مطرح ميكنيم: علم، اختراع، صنعت، سياست، اقتصاد،اقتدار سياسى و نظامى، اعتبار بين‌المللى، تبليغ و ابزارهاى تبليغ؛ اين‌ها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسيله است. البته ما در اين بخش در كشور پيشرفت خوبى داشته‌ايم. كارهاى زياد و خوبى شده است؛ هم در زمينه‌ سياست، هم در زمينه‌ مسائل علمى، هم در زمينه‌ مسائل اجتماعى، هم در زمينه‌ اختراعات - كه شما حالا اينجا نمونه‌اش را ملاحظه كرديد و اين جوان عزيز براى ما شرح دادند - و از اين قبيل، الى‌ماشاءاللّه در سرتاسر كشور انجام گرفته است. در بخش ابزارى، على‌رغم فشارها و تهديدها و تحريم‌ها و اين چيزها، پيشرفت كشور خوب بوده است."

بيانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌- 1391.07.23


دوران تأمین سرنوشت منطقه با حضور بیگانگان به پایان رسیده است


"آن دوران گذشت كه كسانی بخواهند بيايند سرنوشت اين منطقه را با حضور نظامی خودشان تأمين كنند. ممكن است هنوز در بين حكام و دولتمردان اين منطقه كسانی باشند كه باز هم مايل باشند طول موج خودشان را تطبيق كنند با فرستنده‌های بيگانگان؛ اما ملت‌ها امروز بيدار شده‌اند. امروز ملت‌ها هشيارند. امروز ملت‌ها می‌دانند كه حضور نظامی و مسلح بيگانگان در هر منطقه‌ای ـ‌‌‌‌‌ نه فقط در منطقه‌ ما ـ مايه‌ ناامنی آن منطقه است. اينجا هم حضور بيگانگان مايه‌ ناامنی است.امنيت خليج فارس و دريای عمان با حضور كشورهای منطقه و همكاری آن‌ها تأمين می‌شود و بس. منافع دريا مال همه است؛ امكانات اين دريای پربركت متعلق به اين ملت‌هاست. چگونه می‌شود از اين بركات به نفع منافع ملی استفاده كرد و كشور را از آن بهره‌مند كرد؟ با داشتن اقتدار. اين اقتدار را شما نيروهای مسلحی كه با معنای جهاد و مفهوم ازخودگذشتگی خو گرفته‌ايد، می‌توانيد تأمين كنيد.
 
از آغاز تشكيل نظام جمهوری اسلامی، ما هرگز هيچ كشوری را، هيچ قدرتی را به روياروئی و جنگ تشويق نكرديم و نخواهيم كرد و تا آنجائی كه بتوانيم، از هرگونه روياروئی حساب شده يا تصادفی جلوگيری می‌كنيم ـ اين به جای خود محفوظ است ـ ما يك ملت صلح‌طلبيم؛ اما آن كسانی كه پيشرفت كار خودشان را با حضور نظامی، با تحكم نظامی، با زورگوئی‌های معمول مِی‌خواهند تأمين كنند، بايد در مقابل خودشان يک ملت مقتدر را حس كنند؛ و مظهر اقتدار ملت در دريا، شما نيروهای دريائی هستيد كه در سرتاسر اين ساحل طولانی استقرار داريد.
 
هر روز و شب شما، هر دوره‌ كاری شما، هر مسئوليت عملياتی يا پشتيبانی يا آموزشی شما يك حسنه است؛ يك اقدام در راه منافع ملت ايران و سربلندی جمهوری اسلامی ايران است. خدای متعال اين مجاهدت را ـ مجاهدتی كه بسياری هم آن را نمی‌شناسند؛ - در حقيقت مجاهدت خاموش را ـ به حساب می‌آورد و برای شما اجر و ثواب در ديوان الهی مقرر می‌فرمايد. آنچه می‌توانيد، در اين تلاش مقدس، صادقانه و مخلصانه و با همه‌ توان و نيرو مجاهدت كنيد و ادامه بدهيد وبدانيد كه اين كشور و اين نظام و اين ملت مديون شما جوانانی است كه اقتدار او را تجسم می‌بخشيد و نشان می‌دهيد."

بيانات در پايگاه نیروی دريائی ارتش در بندرعباس- 1390.05.01



قدرت‌های مادی توان شکست دادن نیروهای مسلح ما را ندارند

"حقاً و انصافاً امروز نيروهاى مسلح ما و ارتش جمهورى اسلامى ايران در يك طراز بسيار مطلوبى قرار دارد. از دو جهت، شما بر ارتش‌هاى ديگر ترجيح داريد: اول اينكه هدف شما يک هدف الهى و انسانى است، و دوم اينكه ميان شما و مردم يك پيوند قلبىِ استوارى برقرار است. همه‌ جامعه‌هاى عالم و كشورهاى عالم براى اينكه بتوانند امنيت خود را تأمين كنند، بتوانند راه عزت خود را بپيمايند و به آسايش مادى و معنوى دست پيدا كنند، احتياج دارند به اقتدار؛ اقتدارى كه يك ضلع اساسى و مهم آن به وسيله‌ نيروهاى مسلح در هر جامعه‌اى و كشورى تأمين می‌شود. تفاوت اصلى در اينجاست كه الگوى اقتدار در نظام‌هاى مادى كه امروز بر دنيا حاكم است، با الگوى اقتدار در نظام اسلامى متفاوت است. در نظام‌هاى مادى، اقتدار، متكى به پايه‌هاى قدرت مادى است - به پول، به سلاح، به تبليغات فريبكارانه، و هرجا لازم شود، مزورانه و منافقانه - اما در الگوى اسلامى و معنوى، اين اقتدار در درجه‌ اول متكى به عامل معنوى و ارزش معنوى و الهى است؛ متكى است به ايمان، متكى است به اعتماد به خداى متعال، متكى است به تلاش مخلصانه در راه آرمان‌هاى بلند و والا. نه اينكه به سلاح بى‌اعتناء باشيم،نه اينكه به نظم و تجهيزات و آموزش به چشم بى‌اهميتى بنگريم؛ همه‌ اين‌ها لازم است؛ اما روح اين‌ها - كه اين‌ها به منزله‌ جسم آن و كالبد آن به حساب مى‌آيند - عبارت است از احساس تكليف خدائى، احساس اتكال به خداى متعال.اين است كه يك ارتش را، يك مجموعه‌ نيروهاى مسلح را، يك ملت را آنچنان مقاوم و استوار می‌كند كه قدرت‌هاى مادى قادر نيستند آن را به زانو در بياورند و نصرت نهائى و پيروزى نهائى با اوست."

بیانات در مراسم فارغ‌التحصيلى دانش‌آموختگان ارتش- 1389.08.19
 


امام در اوج اقتدار آمریکا فرمود "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند"


"يكى از اساسی‌‏ترين قلم‌هائى كه انقلاب اسلامى به ما ملت ايران عطا كرد، احساس عزت بود. امام بزرگوار ما مظهر عزت بود. آن روزى كه امام علناً فرمود «آمريكا هيچ غلطى نمی‌‏تواند بكند»، اوج اقتدار سياسى و نظامى آمريكا در دنيا بود. امام احساس عزت را به اين مردم برگرداند و انقلاب احساس عزت را به ملت ايران برگرداند. امروز ايرانى به ايرانى بودن خود و به مسلمان بودن خود افتخار می‌‏كند. امروز قدرتمندان عالم هم اعتراف می‌كنند كه در مقابل ملت ايران، تهديد آن‌‏ها، قدرت نظامى آن‏‌ها و تبليغات سياسى آن‏‌ها هيچ تأثيرى ندارد؛ ملت ايران راهى را و هدفى را كه انتخاب كرد، با قدرت تمام خواهد رفت و به آن هدف خواهيد رسيد."
 
بيانات در جمع مردم استان كردستان‌ در ميدان آزادى سنندج‌- 1388.02.22



اگر بنا بود ملت ایران را شکست دهند آن روز شکست می‌دادند

"همه‏ دستگاه‏‌هاى تبليغاتى غرب و بخصوص آمريكا- دستگاه‌‏هاى هنرى، دستگاه‏‌هاى مطبوعاتى، دستگاه‏‌هاى گوناگون تبليغاتى، دستگاه‏‌هاى به ‏ظاهر پژوهشىِ سياسى يا علمى- تلاش می‌كنند اين‏جور وانمود كنند كه پايان اين راه براى ملت ايران بن‌‏بست است و آمريكا در راه خود پيش می‌‏رود! اين، دروغ محض است؛ قضيه عكس است. پايان اين راه، بن‏‌بست براى رژيم طاغوت و رژيم استكبارگر آمريكاست.دليل واضحش اين است كه اگر قرار بود آن‏‌ها بتوانند ملت ايران را شكست بدهند، آن روزى می‌‏توانستند شكست بدهند كه اين ملت نه اين همه جوان داشت، نه اين پيشرفت‌ها را داشت، نه اين تجربه‌‏ها را داشت، نه در يک نبرد و كارزار عظيمى مثل دفاع مقدس پيروز شده بود، نه در عرصه‏‌هاى سياسى گوناگون قدرت خودش را نشان داده بود؛ آن روز می‌توانستند- اگر بنا بود بتوانند ملت ايران را شكست بدهند- و آن روز شكست می‌دادند؛ نه امروز كه ملت ايران تجربه‌‏اش بيشتر است، دستش قوی‌تر است، امكانات علمِی‌اش به‌مراتب از آن گذشته پيشرفته‌‏تر است، توانائىِ‌هاى نظامی‌اش چندين و چندين برابرِ آن روزهاست، زبان نافذش در بين ملت‌ها بيشتر از گذشته است و جوان‏‌هاى بيشترى از آن روز دارد. آن روز ملت ايران در بين جمعيت چهل ميليونى و چهل و پنج ميليونى و بتدريج پنجاه ميليونی‌اش جوان‏‌ها در اقليت بودند، امروز در جمعيت هفتاد و چند ميليونى ملت ايران، جوان‌‏ها در اكثريتند. آن روز آمريكا در دنيا آبرويش خيلى بيشتر از امروز بود. امروز آمريكا در دنيا بی‌‏آبروست.امروز نه فقط ملت‌هاى مسلمان، حتّى بسيارى از ملت‌هاى غربى از آمريكا روگردانند. بسيارى از صاحبنظران در خود كشور آمريكا و خيلى از مردمشان، نسبت به رژيم حاكم بر آن كشور معترضند."

بیانات در ديدار جمعى از دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه‌ى سالروز سيزده آبان- 1387.08.08


به توفیق الهی می‌دانیم چه می‌کنیم و به کجا خواهیم رسید

"امروز ملت ايران قابل مقايسه‌ با ملت ايرانِ بيست سال قبل نيست و علمش، فناورى‌اش، تجربه‌اش، مهارت‌هاى گوناگونش، توسعه‌ عظيم همه‌جانبه‌ ملى و اجتماعى و اقتصادى و كشورى‌اش، نفوذ و اقتدارش در منطقه، قابل مقايسه‌ با بيست سال پيش و بيست‌ و پنج سال پيش نيست. اين بر اثر همين استقامت است. اين درس بعثت است؛ اين را بايستى تک تک ما بدانيم و بفهميم؛ با تاريخ پيغمبر(ص) آشنا شويم؛ بدانيم كه آن روز بعثت نبى مكرم بود، امروز بعثت امت اسلامى است. امروز امت اسلامى بايد احساس بعثت بكند؛ خود را مبعوث بداند؛ آگاهانه و با بصيرت حركت و اقدام كند؛ بر علم خود اضافه كند، بر توانائي‌هاى خود اضافه كند، بر انسجام ملى و انسجام بين‌الملل اسلامى خود اضافه كند. و بين ايشان توحيد كلمه خيلى مهم است. اين پيام ملت ايران، پيام انقلاب اسلامى، پيام نظام جمهورى اسلامى است. وافق هم براى ما روشن است. به توفيق الهى می‌دانيم چه كار داريم می‌كنيم، می‌دانيم به كجا خواهيم رسيد و می‌دانيم كه راه رسيدن به آن نقطه، رفتن است؛ نه ايستادن و نه عقب‌گرد كردن."

بیانات در ديدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص)- 1387.05.09


از تبدیل ملت ایران به قدرت اول نظامی منطقه دست و پا می‌زنند

"تهديد می‌كنند كه شما را تحريم می‌‏كنيم و محاصره‏ اقتصادى می‌كنيم! خب، در اين سى سالى كه ملت ايران را گاهى شديدتر و گاهى ضعيف‌‏تر محاصره‏ اقتصادى كرديد، چه كسى ضرر كرد؟ ملت ايران ضرر كرد؟ ابداً! ما از تحريم به نفع پيشرفت خودمان استفاده كرديم. يک روزى بود كه ما احتياج به ابزارهاى نظامى داشتيم؛ ساده‌‏ترين ابزار نظامى را به ما نمی‌‏فروختند و می‌‏گفتند: تحريم! ما توانستيم از اين تحريم استفاده كنيم؛ امروز ملت ايران توانائی‌‏هايى به دست آورده كه همان تحريم‏ كنندگان ديروز، امروز از اينكه ملت ايران دارد به قدرت اول نظامى منطقه تبديل می‌شود، دارند دست و پا می‌زنند! خب، اين بر اثر تحريم شما بود. اين تحريم به ما ضرر نزد؛ ما از اين تهديد توانستيم يك فرصت به وجود بياوريم. امروز هم همين‏‌جور است. ما از تحريم غرب نمی‌‏ترسيم. ملت ايران به حول و قوه‏ الهى در مقابل هر تحريمى و هر محاصره‏ اقتصادی‌اى آن‏چنان تلاشى از خود نشان خواهد داد كه پيشرفت او را مضاعف و چند برابر خواهد كرد."

 بيانات در ديدار مردم شيراز- 1387.02.11

 

عزت ملی با ایستادگی و اقتدار به‌دست می‌آید نه با تسلیم و عقب‌نشینی

"خوشبختانه مسئولين كشور عزت ملى را كاملًا در نظر دارند و می‌دانند كه در مقابل زياده‏‌خواهى دشمنان، راه نجات تسليم شدن و عقب‏‌نشينى كردن نيست؛ اگر دشمن زورگويى و زورگيرى می‌كند، بايد در مقابل دشمن ايستاد و پيشرفت كرد. علاج ملت ايران در كسب اقتدار است؛ اين اقتدار فقط به معناى اقتدار نظامى نيست؛ بايد اقتدار علمى، اقتدار اقتصادى، به دست آوردن قدرت اخلاقى و اجتماعى و بالاتر از همه‏ اين‌‏ها اقتدار معنوى و روحى- كه از اتكال به خداوند متعال براى يک ملت حاصل می‌شود- هم كسب كنيم. اگر بخواهيم در صحنه‏ قدرت‏‌يابى ملت ايران پيش برويم و به هدف‌هاى خود دست پيدا كنيم، ملت و دولت بايد به يكديگر دست دوستى و همكارى كامل بدهند؛ همچنانى كه بحمد اللّه ملت همواره پشتيبان مسئولان بوده است، بايد اين پشتيبانى- هرچه بيشتر- ادامه پيدا كند و ملت و دولت با يكديگر همكارى كنند. قشرهاى گوناگون ملت ايران، قشر عالمان و فرزانگان و محققان، قشر دانشجويان، قشر كارگران و كشاورزان، قشر سرمايه‌‏گذاران و كسانى كه قادرند با سرمايه‌‏گذارى خود ملت را به پيش ببرند، مديران بخش‌هاى گوناگون مؤسسات دولتى و غير دولتى، همه‏ اين‏‌ها بايد احساس بكنند كه بار سنگين پيشرفت كشور بر دوش آن‏‌هاست و تكليفى است الهى و مردمى و نتائج انجام اين تكليف عايد همه خواهد شد و همه- و بيش از همه، خود آن كسانى كه اين تكليف را به بهترين وجهى انجام داده‌‏اند- از آن سود خواهند برد."
 
پيام نوروزى رهبر انقلاب به مناسبت حلول سال 1387- 1387.01.01
 


در میان تحریم‌ها نیروهای نظامی خود را به اینجا رسانده‌ایم

"ضربات فراوانى هم به جبهه‏ مقابل زده شد. يعنى صدام و رژيم بعثى ضربه‏ اصلى را اينجا خوردند. آمريكا به فكر افتاد كه می‌‏تواند دست و پاى آن‏‌ها را جمع كند. يعنى ديدند رژيمى است توخالى كه متكى به مردمش نيست؛ اين را فهميدند.در واقع ضربه‏ اصلى را ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى به اين متجاوز زد كه آخرش به اين جاها منتهى شد كه ملاحظه می‌‏كنيد. اما جمهورى اسلامى روز به روز قوی‌تر شد. حالا می‌‏شنويد می‌گويند تحريم و محاصره و از اين حرف‌ها. از اين محاصره‏‌ها و تحريم‌ها به‌مراتب بدتر در دوره‏ جنگ بود. ما در ميان همان تحريم‌ها بوده است كه نيروهاى نظامىِ دست خالى خودمان را امروز به اينجا رسانديم و از لحاظ توانائی‌هاى نظامى، جمهورى اسلامى در خط مقدم توانائى نظامى در اين منطقه است."

بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌- 1386.06.23

 

شکست فضاحت‌بار آمریکا و اسرائیل در عراق، لبنان و فلسطین را چه کسی باور می‌کرد؟

"در فلسطين هم قدرت‌هاى استكبارى شكست خوردند. چه كسى می‌‏توانست باور كند كه يك سازمان مبارزى كه شعار او مقابله‏ با رژيم صهيونيستى است، در ميان فلسطينی‌ها قدرت بگيرد؟! چه كسى می‌توانست باور كند كه تهاجم نظامى به لبنان به وسيله‏ يك گروه مبارزِ مؤمنِ از جان گذشته، به طور فضاحت‌‏آميزى شكست بخورد، كه در جنگ سی‌ ‏و سه‌‏روزه‏ لبنان ديده شد؟! چه كسى باور می‌‏كرد كه آمريكا با همه‏ تلاشى كه در عراق كرد و با گسيل آن همه نيرو، نتواند مقاصد خود را بر ملت عراق تحميل كند و عراق را مدخلى قرار بدهد براى سيطره‏ بر كلّ منطقه‏ عربىِ خاورميانه و بازى كردن با ملت‌ها و دولت‌هاى اين منطقه؟! ولى اين‌‏ها اتفاق افتاد. در همه‏ اين موارد، طرفى كه شكست خورد، همان طرفى بود كه به حسب ظاهر، از اقتدار نظامى و اقتدار ظاهرى و پول و قدرت اقتصادى و سياسى برخوردار بود. اين هم يك حقيقتى است."

بيانات در ديدار كارگزاران نظام-  1386.01.17
 

 

علم و دست برتر علمی، راز اقتدار اقتصادی، سیاسی و نظامی هر کشوری است

"كسانى كه چالش عمده‏ نظام با آن‏‌هاست، مصلحت خودشان را در چه می‌‏بينند؟ آمريكا مصلحت خودش را در ايران، با سرپا بودن نظام جمهورى اسلامى، در چه وضعيتى می‌‏بيند؟ او، مصلحت خودش را در ايجاد اختلاف و از بين بردن اين يكپارچگی‌اى كه امروز شما در مردم مشاهده می‌كنيد و در متوقف كردن حركت علمى كشور می‌‏بيند؛چون علم و دست برتر علمى، راز پيشرفت هر كشورى در اقتدار اقتصادى، سياسى، نظامى و روحيه‌‏اى است. ما اين حركت را سال‏‌هاست كه شروع كرده‌‏ايم و خوب پيش می‌‏رويم و حركت با روند تصاعدى قابل قبول و با تضاعف بالا می‌رود؛ اگرچه كه آن‏‌ها دلشان می‌خواهد اين حركت متوقف شود؛زيرا مصلحت آن‏‌ها در متوقف كردن موج خدمت‌‏رسانى است. شعار خدمت‏‌رسانى كه چند سال است در كشور مطرح شده، الآن به يك گفتمان تبديل شده و دولت كنونى هم بر اساس اين گفتمان وسط ميدان آمده و زمام كار را به دست گرفته است. اين‏‌ها می‌خواهند خط خدمت‌‏رسانى متوقف شود. مصلحت آن‌‏ها در ايجاد ناامنى است و انگيزه‌‏هاى ايجاد ناامنى، فراوان است. شما گزارش‌‏هايى داريد و ما هم گزارش‌‏هاى متعدد و فراوانى داريم كه می‌خواهند از طرق مختلف ناامنى ايجاد كنند. مصلحت آن‏‌ها در سرگرم كردن دولت به كشمكش‏ها و لفاظی‌هاى سياسى و خط و جناحى است؛ مصلحت آن‏ها در نوميد كردن مردم است؛ در گرفتن ايمان مردم به صحت شعارها و صحت اين راه است؛ در بی‌‏نشاط كردن مردم است. اين‌‏ها كارهايى است كه به طور طبيعى روشن است. ما حتّى اگر يک گزارش هم نداشته باشيم، می‌دانيم كه مصلحت آمريكا و قدرت‏‌هاى صهيونيستى و آن‏‌هايى كه آن جبهه را در مقابل ما تشكيل می‌دهند، در ايجاد اين كارهاست. علاوه بر اينكه گزارش‏‌هايى هم داريم كه همين‏‌ها را تأييد می‌كند و نشان می‌دهد كه واقعاً دنبال اين مسائلند."
 
بيانات در ديدار استانداران سراسر كشور‌‌- 1384.12.08
 

شما نماد قوّت و اقتدار ایرانید

"شما نماد قوّت و اقتدار ملت ايرانيد. اين، افتخار بزرگى است. اين اقتدار فقط با آموزش نظامى به تنهايى حاصل نمی‌‏شود؛ آموزش نظامى، به‌علاوه‏ تقويت عزم و ايمان. دل بايد نيرومند باشد تا جسمِ نيرومند و سلاحِ نيرومند را بتواند به كار بگيرد. جوان‌هاى عزيز! خودتان را قوى كنيد و عزم راسخ را در درون خودتان پرورش دهيد؛ شما مسئوليت‌‏هاى سنگينى را بر دوش داريد. ممكن است يک ارتش در طول سال‏‌هاى متمادى حتّى يك‏بار هم با يک جنگ مواجه نشود؛ اما آمادگى و حضور مقتدرانه‏ آن در كنار ملتش، مايه‏ اعتماد ملى است؛ مايه‏ آرامش دل‌هاست. شما خودتان را براى ايجاد اعتماد در دل ملتتان- كه هم اعتماد به خودشان و هم به ارتش‏شان است- آماده كنيد. آموزش نظامى، انضباط نظامى، اخلاق والاى اسلامى، ايمان روزافزون در دلهاى شما- كه پاك و نورانى است- وظايف اصلى است. شماها پاكيد، دلهاى جوان شما نورانى است؛ قدر اين نورانيت را بدانيد؛ قدر استعدادهاى ذاتى خودتان را بدانيد و اين استعدادها را بروز دهيد. ارتش جمهورى اسلامى ايران را كه تا امروز به حول و قوه‏ الهى افتخارات بزرگى به دست آورده است، بازهم سرافرازتر كنيد. همه‏ نيروهاى مسلح را يک خانواده‏ بزرگ بدانيد.هر نيرو با برادران و خويشاوندان خود در نيروى ديگر؛ و هر سازمان- ارتش و سپاه و بسيج و نيروى انتظامى- با برادران خود در سازمان‌‏هاى ديگر، همچون پاره‏ تن يكديگر رفتار كنند؛ به هم اعتماد كنيد، از هم بهره‏‌مند شويد، تجارب يكديگر را به كار بگيريد و روز به روز خودتان را قوی‌تر و آماده‌‏تر كنيد؛ و بدانيد كمک الهى متعلق به آن مردمى است كه خود را آماده‏ دريافت اين كمک‌‏ها می‌كنند. با ايمان، با كار بی‌‏وقفه و خستگی‌‏ناپذير، با توكل و توسل به پروردگار، خودتان را آماده‏ دريافت رحمت و كمک الهى كنيد."

بيانات‌ در مراسم مشترك دانشگاه‌‌هاى افسرى ارتش‌-  1384.09.30

 

قدرت علمی، قدرت نظامی و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند

"قدرت پيدا كنيد. اگر ايران اسلامى بتواند در زمينه‏ علمى سخن خودش را در حد سخنان اول دنيا در بياورد، كار شدنى است؛ چون علم، ثروت هم ايجاد می‌‏كند، قدرت نظامى هم ايجاد می‌كند، اعتماد به نفس هم ايجاد می‌كند. من بارها گفته‌‏ام، بازهم می‌گويم و بازهم بارها تأكيد خواهم كرد كه پايه و زيربناى اقتدار آينده‏‌ شما ملت عزيز در قدرت علمى است."
 
بيانات در ديدار دانشجويان برگزيده و نمايندگان تشكل‌هاى دانشجويى‌- 1384.07.24
 


بخش مهمی از اقتدار ملت به مجموعه‌های نظامی مرتبط است

"در چنين شرايط بسيار حسّاسى، ملت ما بيش از هميشه احتياج به اين دارد كه خود را از لحاظ معنوى و مادّى آسيب‌‏ناپذير و مقتدر كند. بخشى از اين اقتدار به مسائل اقتصادى و فرهنگى و سياسى ارتباط پيدا می‌‏كند و بخش مهمّى از آن هم مرتبط با مجموعه‏‌هاى نظامى است كه بايد روز به روز توانايي‌هاى خود را در درون از همه‌جهت افزايش دهند؛ استحكام سازماندهى، ارتقاءِ قدرت رزمى، توانايى لازم براى توليد، تهيه، تكميل و نگهدارى تجهيزات، بالا نگهداشتن روحيه‏ مسئوليت نظامى و همه‏ چيزهاى ديگرى كه با ابتكار و مديريّتِ مديران خوب و مسئول امكان‌أ‏پذير است. امروز خوشبختانه نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى از فرماندهى و مسئولان اداره‌‏كننده‏ خوب و مؤمن برخوردار است؛ همچنان كه از هزارها عنصر باشرف و مؤمن در سرتاسر كشور در يگان‌هاى مختلف برخوردار است. خدا را بر اين وضعيت كه رو به هرچه بهتر شدن است، سپاسگزاريم."
 
بيانات در بازدید از یگان‌های نمونه‌ی نیروی زمینی ارتش- 1381.08.26
 


تجلّی اقتدار ملت در نیروهای مسلح

"يك پايه‏ اقتدار ملى، در نيروهاى مسلح است. اقتدار ملى، يعنى اقتدار ملت. اقتدار ملت در عملكرد مسئولان يک كشور خود را نشان می‌دهد. اگر عملكرد مسئولان در گذاردن و اجراى قانون‌ها، در صداقت و پاك‏دامنى، در تلاش و خستگی‌ناپذيرى، در به ميان آوردن ابتكارهاى خلاق و كارساز، در الگو قرار دادن انسان‌هاى برجسته و نمونه، در طرد كردن انسان‌هاى فاسد- كه اين زمينه‌‏ها هم جز با ايمان مخلصانه‏ به خدا به طور كامل ميسر نيست- عملكرد خوبى باشد، ملت احساس اقتدار می‌‏كند.
 
اقتدار ملى، هم زمينه‏ نظامى دارد، هم زمينه‏ اقتصادى دارد، هم زمينه‏ سياسى دارد، هم زمينه‏ سازمانى دارد. در همه‏ زمينه‏‌ها مسئولان می‌توانند كارى كنند كه ملت احساس اقتدار كند. وقتی‌‏كه دشمنى به مرز حمله می‌‏كند، اگر مسئولانِ دفاع از مرزها وظيفه‏ خودشان را خوب به انجام رسانند، ملت احساس اقتدار می‌‏كند. هنگامى‌كه سياستمداران زورگوى جهانى با انواع بازی‌هاى سياسى خواستند بر كشور و ملتى چيزى را تحميل كنند، اگر دستگاه سياسى آن كشور توانست هوشيارانه و مدبّرانه تحميل دشمن را پس بزند، ملت احساس اقتدار می‌كند. وقتی‌‏كه همه‏ سرمايه‌‏اندوزان بين‌‏المللى سعى می‌‏كنند يک ملت و يک كشور را در چنبره‏ اختاپوس اقتصادىِ خودشان درآورند و با نام‌هاى فريبنده و به‌ ‏ناحق، منابع يك ملت را جذب كنند، اگر مسئولان اقتصادى كشور توانستند با تدبير و هوشيارى و با سرعت عمل متناسب، تدابير لازم را پيش گيرند و مانع از نفوذ پنجه‏ دشمن در اقتصاد كشور شوند و اقتصاد ملى را شكوفا كنند، ملت احساس اقتدار می‌كند. اقتدار ملى يک مفهوم و مقوله‏ كاملًا پيچيده و مركّب است كه نه به معناى نظامي‌گرى است و نه نظامی‌گرى نبودن آن بايد بهانه‌‏اى براى منزوى كردن كار نظامى شود. نظاميان هم به نوبه‏ خود در اقتدار ملى شريكند. در يک مجموعه‏ نظامى، اقتدار ملى با كارايى نظامى و رشد خُلقيّات جوانمردانه در آن‌‏ها، خود را نشان می‌دهد
."
 
بيانات در ديدار جمعى از فرماندهان و پرسنل ارتش- 1380.01.28
 


امکان رفع دشمنی فقط با اقتدار و عزت ممکن است نه با ذلت و احتیاج

"اگر فرض كنيم كه رفع دشمنى ممكن باشد، فقط با اقتدار و عزّت و استقلال ايران ممكن است؛ نه با ذلّت، نه با احتياج. اگر ايران اسلامى به همّت شما جوان‌ها و به همّت اين نسلِ رو به رشد امروز، مدارج علمى را طى كند و از لحاظ صنعت و صنعت برتر، فناورى و فناورى برتر و علمى كه امروز مورد نياز است، بتواند سهم وافرى را به خودش اختصاص دهد كه نتوانند به او زور بگويند؛ بتواند قدرت نظامى خودش و پايه‏‌هاى اقتصادى كشور را مستحكم كند، بتواند اين محروميت‌ها را برطرف كند، بتواند از منابع سرشار و غنى اين كشور در همه جا بهره‌‏بردارى كند، بتواند معرفت سياسى را در آحاد مردم بالا ببرد، آن‏وقت ممكن است دشمنى آن‏‌ها كم شود. بنابراين اگر ممكن باشد، آن روز ممكن خواهد بود."

 بيانات در ديدار جمع كثيرى از جوانان استان اردبيل‌- 1379.05.05
 

 
اقتدار حضرت علی(ع) در اراده پولادین و اداره مشکل‌ترین عرصه‌های نظامی ایشان بود

"امروز، روز بيستم ماه مبارک رمضان، فی‌‏مابين شب و روز نوزدهم و شب و روز بيست و يكم است كه هم شب‌ها و روزهاى قدر است و هم متضمّن يكى از تلخ‏‌ترين خاطره‏‌هاى تاريخ اسلام، يعنى ضربت خوردن و شهادت مولاى متّقيان است. در اين روز سخن از كسى مطرح می‌شود كه بزرگ‌ترين خصوصيت او تقواست. نهج‌‏البلاغه‏ او كتاب تقواست و زندگى او راه و رسم تقواست. من امروز در خطبه‏ اوّل، قدرى در باره‏ مولاى متّقيان صحبت می‌‏كنم.
 
آنچه كه امروز در مورد اين بزرگوار عرض می‌كنيم، اين است كه در شخصيت و زندگى و شهادت اين بزرگوار، سه عنصر كه ظاهراً با يكديگر چندان هم سازگارى ندارند جمع شده است. اين سه عنصر عبارت است از: اقتدار، مظلوميت و پيروزى.
 
«اقتدار» آن حضرت، عبارت است از قدرت او در اراده‏ پولادينش، در عزم راسخش، در اداره‏ مشكل‌‏ترين عرصه‏‌هاى نظامى، در هدايت ذهن‌ها و فكرها به سوى عالی‌ترين مفاهيم اسلامى و انسانى، تربيت انسان‌هاى بزرگ از قبيل مالک اشتر و عمّار و ابن عبّاس و محمّد بن ابى‌بكر و ديگران و ايجاد يك جريان در تاريخ بشرى. مظهر اقتدار آن بزرگوار، اقتدار منطق، اقتدار فكر و سياست، اقتدار حكومت و اقتدار بازوى شجاع بود. هيچ ضعفى از هيچ طرف، در شخصيت اميرالمؤمنين عليه‌‏السّلام نيست. درعين‏‌حال يكى از مظلوم‌‏ترين چهره‏‌هاى تاريخ است و مظلوميت در همه‏ بخش‌هاى زندگيش وجود داشت. در دوران نوجوانى، مظلوم واقع شد. در دوران جوانى بعد از پيامبر(ص) مظلوم واقع شد. در دوران كهولت و خلافت، مظلوم واقع شد. بعد از شهادت هم تا سال‌هاى متمادى بر سر منبرها از او بدگويى كردند و به او نسبت‌هاى دروغ دادند. شهادت او هم مظلومانه است."

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه- 1377.10.18
 
 
 

جمهوری اسلامی دارای پیشرفته‌ترین جنگنده‌های دنیا

"امروز جوانان ما، صنعتگران ما، مهندسان ما و فن‏اوران ما، با ابتكارى كه مخصوص ملت ماست به اين معنا كه ملت ما هم بحمداللّه از آن به صورت ويژه‌‏اى برخوردار است در زمينه‏ ساخت تجهيزات نظامى، توانسته‌اند به پيشرفت‌هاى زيادى نائل آيند. اين هواپيماى آذرخش را با استفاده از تجربيّات خود ساختند؛ چون ما انواع هواپيماهاى ساخت كشورهاى مختلف را در اينجا داريم؛ هواپيماهاى ساخت كشورهاى غربى، ساخت كشورهاى شرقى. آنچه را كه در آموزش‏‌ها و تجربه‌‏هاى خودشان به دست آوردند، بر روى هم گذاشتند و اين هواپيما امروز ساخته شده است و جمهورى اسلامى ايران به وسيله‏ همين نيروهاى مؤمن ما، در عداد سازندگان جنگنده‏‌هاى پيشرفته‏ دنيا درآمده است؛ اما در گذشته چنين فرصت‌هايى داده نمی‌شد."
 
بيانات در دیدار نیروهای حاضر در مانور ذوالفقار- 1376.07.05



جمهوری اسلامی به درستی بر قدرت نظامی تکیه کرده است

"اينكه می‌بينيد دستگاه‏‌هاى تبليغاتى استكبار جهانى كه بلندگوهاى استكبار در سراسر عالم براى پيشبرد تبليغاتى مقاصد استكبارى هستند هرگاهى يك‏بار برخى از كشورها و بخصوص جمهورى اسلامى ايران را به خاطر داشتن سلاح، يا ساختن سلاح، يا ايجاد مانور و يا آراستن نيروهاى مسلّح، مورد سوءِ ذكر قرار می‌دهند و ناسزا می‌گويند، نشانه‏ اين است كه جمهورى اسلامى به درستى بر روى تنظيم و ترتيب و تكميل نيروهاى مسلّح و قدرت نظامى تكيه كرده است. قدرت نظامى براى كشورى كه مورد تهديد قدرت‌هاست، يكى از واجب‌‏ترينِ واجب‌هاست. امروز اين نكته مخصوص جمهورى اسلامى هم نيست. همه‏ كشورهايى كه می‌خواهند از آسيب دخالت قدرت‌هاى بزرگ محفوظ باشند، اوّلًا بايد نظام‌هاى سياسى آن‏‌ها متّكى به مردم باشد؛ ثانياً بايد از قدرتِ نظامىِ مردمىِ خودكفاىِ كارآمد برخوردار باشند؛ ولى آن‌‏ها اين را نمی‌خواهند."

بيانات در دیدار نیروهای حاضر در مانور ذوالفقار- 1376.07.05
 
 


چرا آمریکا نمی‌تواند با بمب اتم و تجهیزات نظامی مقاصد خود را عملی کند؟

"آن‌‏ها اتّهاماتى را وارد می‌‏كنند؛ ولى اقتدار جمهورى اسلامى به موشك بالستيك و قارّه‌‏پيما و موشك‌هاى دوربُرد و اتمى نيست. اگر اين‌‏ها مايه‏ اقتدار حقيقى بود، بايد آن‏‌هايى كه سالهاست اين سلاح‌ها را دارند، امروز همه‏ خواسته‏‌هاى خودشان را در دنيا تحقّق بخشيده باشند؛ چرا نمی‌توانند تحقّق ببخشند؟ چرا آمريكا برخلاف ميل خودش، در اغلب مسائل جهانى كه دخالت كرده، ناكام شده است؟ چرا در قضيه‏ فلسطين نتوانستند آن كارى را كه می‌خواستند خيانت به ملت فلسطين انجام دهند؟ چرا ناكام شدند؟ چرا نتوانستند بيدارى اسلامى را كه اين‏قدر از آن می‌‏ترسند، در كشورهاى اسلامى از بين ببرند و سركوب كنند؟ چرا نتوانستند جمهورى اسلامى را از رشد الهى خود بازبدارند و آن را متوقّف كنند؟ چرا نتوانستند علی‌رغم اين همه تبليغاتى كه دارند و اين همه پولى كه خرج می‌كنند، سُمعه‏ جمهورى اسلامى را در دنيا خراب كنند؟ چرا همين الآن اگر مسئولان و رئيس‏‌جمهور كشور ما، به هريك از كشورهاى اسلامى مسافرت كنند، ملت‌ها چنان استقبال و اظهار علاقه‌‏اى خواهند كرد كه نسبت به هيچ مسئولى از كشور ديگرى نخواهند كرد؟ چرا اين‏قدر ملت‌ها، جمهورى اسلامى و مسئولان آن را دوست می‌دارند و رژيم آمريكا علی‌رغم اين همه خرجى كه كرده و تبليغاتى كه انجام داده، نتوانسته است اين محبت را از بين ببرد؟ چرا اين‏‌ها ناكام می‌‏شوند؟اگر بمب اتم و موشک اتمى و انواع سلاح‌هاى مدرن و فوق مدرن و هواپيماهاى دورپرواز و ساير تجهيزات نظامى براى كاميابى و اقتدار حقيقى كافى بود، امروز بايد امريكا همه‏ مقاصد خودش را عملى كرده باشد. چرا نمی‌‏تواند عملى كند؟ پيداست كه در عالم تكوين، در عالم طبيعت، در خلق‌ اللّه و در فطرتى كه خدا آفريده است، عامل مؤثّر اين‏‌ها نيست؛ لذا قدرت‌هاى مادّى هرچه انجام دهند، در نهايت ناكامند؛ «فكد كيدك و اسع سعيك»."

بيانات در ديدار جمعی از فرماندهان سپاه- 1376.06.26



ملت ایران و مسئولان کشور به برکت اسلام قدرت نظامی و سیاسی خود را ثابت کرده‌اند

"يك روز می‌گفتند: بدون كارشناسِ خارجى، نمی‌‏شود. يک روز می‌گفتند: شماها نمی‌توانيد. يك روز می‌گفتند: ايرانى عُرضه ندارد. البته الآن هم مزدوران خارجی‌ها در داخل و خارج، همين حرف‌ها را می‌زنند؛ اما ملت ايران و مسئولان كشور، ثابت كرده‌‏اند كه به بركت اسلام، هم توانايى دارند، هم عُرضه دارند، هم ابتكار دارند، هم شجاعت دارند، هم قدرت نظامى دارند و هم قدرت سياسى دارند. حركت می‌كنند و اين راه را ادامه خواهند داد. ملت ايران و مسئولان كشور، به فضل پروردگار، با كارِ سازنده و استقامت و شجاعت خود، اين بار هم مشت محكم انقلابى و سياسى خود را بر دهان ياوه‏‌گويان بين‏‌المللى خواهند كوبيد."
 
 بيانات در ديدار كارمندان و كاركنان دولت- 1375.06.07
 

ملت ما قدرت نظامی خود را سنجیده و قدرت سیاسی‌اش را مشاهده کرده است

"اين ملت، در اول انقلاب كجا قرار گرفته بود و امروز كجاست؟ آن روز، ما جز يک ويرانه در اختيار نداشتيم و اين كشور همه‌‏چيزش وابسته بود و بسيارى از آنچه كه از دوران رژيم گذشته باقى مانده بود، همراه با وابستگى و پايه‌‏هاى بی‌‏بنياد و سست بود. امروز، ملت ما حركت كرده، نيرومند شده، قدرت نظامى خود را سنجيده و قدرت سياسی‌اش را مشاهده كرده است. ديده است كه چطور در مقابل دنياى ظلم و استكبار می‌‏شود مقاومت كرد. سازندگى را تجربه كرده است. الآن- به فضل پروردگار- براى هركس كه نگاه می‌‏كند، در همه جاى كشور، تلاشِ سازندگى محسوس است."
 
بيانات در دیدار اقشار مختلف مردم- 1374.10.17
 

مگر شما می‌توانيد كمترين آسيبى به جمهورى اسلامى برسانيد؟


"دولت جمهورى اسلامى و ملت ايران، افتخار می‌‏كنند كه با زور و غصب كنار نمی‌آيند. رژيم غاصبِ صهيونيستِ تروريستِ نژادپرست را يك روز هم نپذيرفته‌‏اند و نخواهند پذيرفت. هركس كه از زورگويان حمايت می‌كند، سياه‏كار است. ملت ايران، در طول اين هفده سال توانسته است ثابت كند كه قدرتمند، رشيد و صبور است. راه خود را با طمأنينه، آرامش و با اتّكاى به نفس ادامه می‌دهد. هفده سال پيش، ملت ما، اين ارتش، اين نيروى هوايى، اين نظم و سطح عالى دانش در نيروهاى مسلّح و اين دانشجو و استاد و چنين فرماندهان و مسئولان دانشگاهى را نداشت، و اين، آسان به دست نيامده است. تلاش‌ها و كوشش‌ها شده است. إن‌شاء‌اللّه، از اين هم پيش‏تر خواهيم رفت.نيروهاى مسلّح، روز به روز، به هدف‌هاى خود نزديك‌‏تر خواهند شد و روز به روز توانايی‌هاى بيشترى به دست خواهند آورد. اين توانايی‌ها، فقط توانايى نظامى نيست. توانايى علمى، صنعتى و روحى هم هست. اتّكاى به نفس هم هست. دشمن هرچه می‌تواند، تلاش كند. بانوى ما، زينب كبرى عليها سلام، خطاب به سيه‌‏روی‌ترين انسان‌هاى زمان خود فرمود: «كد كيدك، و اسع سعيك فو الله لا تمحوا ذكرنا.» امروز ملت ايران و مسئولان اين كشور، همان سخن را به دشمنان زورگو و ياوه‌‏گوى جمهورى اسلامى می‌گويند. آن‏‌هايى كه در موضع مسئولان كشور آمريكا يا هر گوشه‏ ديگر دنيا، عليه ملت ايرانْ سخنان ياوه می‌گويند و زشتي‌هاى خودشان را به ملت و دولت ايران نسبت می‌دهند، خودشان تروريست و زورگويند. آنان بدكاره و نژادپرستند. آنان از حل كردن ابتدايی‌ترين مشكلات اجتماعى خود، يعنى مسأله‏ نژاد و سياه و سفيد، عاجزند. امروز همين سخنان را ملت و نظام ايران خطاب به آن‏‌ها می‌گويد: «كد كيدك. واسع سعيك. فو الله لا تمحوا ذكرنا.»مگر شما می‌توانيد كمترين آسيبى به جمهورى اسلامى برسانيد؟! شما خواهيد مُرد. شما خواهيد رفت. شما مانند آن امپراطورى ديگر، زايل خواهيد شد و پرچم اسلام روز به روز، برافراشته‌‏تر خواهد شد. ملت ايران و هركس كه متمسّك به اسلام است، روز به روز زنده‌‏تر خواهد شد."

بيانات در دیدار دانشجویان دانشگاه هوایی- 1374.09.26

 

قدرت سپاه نشان داده که نمی‌توان جمهوری اسلامی را غافلگیر کرد


"در باب اين مانور عظيمِ بيش از يك‏صد هزار نفرى، دو نكته عرض می‌‏كنم: نكته‏ اوّل از جهتِ شكل است.شكل كار، حكايت از اين می‌‏كند كه در جمهورى اسلامى، به فضل پروردگار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اين توانايى و قدرت را پيدا كرده كه در مدّتى بسيار كوتاه، حضورى همه‏‌جانبه و قوى در نقطه‏ مورد نظر داشته باشد. اين، مايه‏ افتخار است. اين به بركت ايمان و در سايه‏ اراده‌‏اى است كه از عشق و ايمان برمی‌خيزد. اين، همان روحيه‏ ميدان جنگ، همان روحيه‏ «كربلاى پنج» و «و الفجر هشت» است. اين، همان اراده‏ عبور از «اروند» است؛ همان «فتح المبين»، «بيت‏‌المقدّس» و شكستن حصر آبادان است. مايه، همان است. تفاوتى كه پيدا شده، اين است كه امروز سازماندهى قوی‌‏تر و منظّم‌‏تر و فرماندهى، آگاه‌‏تر و بصيرتر است و نيروها به طبيعتِ كار نظامى، آشناتر و علاقه‏‌مندترند. آن روز حضور دشمن در صحنه، هركسى را به حركت فرامی‌خواند. امروز، چيزى كه همه را به حركت فرامی‌خواند، حضورِ «وظيفه» است. آيه‏ قرآن است كه «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة و من رباط الخيل.» اين، مرتبه‏ افضلِ آن چيزى است كه كشور و ملت ما، در دوران جنگ تحميلى مشاهده كردند. اين، دشمنان را می‌‏ترساند و دوستان را خرسند، اميدوار و مطمئن می‌كند.اين نشان می‌دهد كه جمهورى اسلامى را ديگر نمی‌توان غافلگير كرد. اين نشان می‌دهد كه جمهورى اسلامى، گلِ خوشبوى معطّر زيبا را، آن‏چنان بی‌‏دفاع نگذاشته‏‌اند كه دست دشمن از هر طرف به تطاول دراز شود و آن را پرپر كند."

 بيانات در دیدار یگان‌های حاضر در مانور عاشورا- 1374.03.25



سپاه خزانه‏ ذی‌‏قيمت و ذخيره‏ بزرگى را در اختيار دارد

"بحمد اللّه امروز، علاوه بر معنويّاتى كه بعضى از آن‏‌ها حقيقتاً در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منحصر به فرد است، سپاه داراى امتيازات از اين جهاتى است كه اشاره شد. اميدواريم كه از همه‏ اين جهات، بخصوص در زمينه‏ آموزش، به دست آوردن دانش نظامى، حفظ اندوخته‌‏هاى تجربى كه سپاه از اين جهت، خزانه‏ ذی‌‏قيمت و ذخيره‏ بزرگى را در اختيار دارد، همچنين حفظ آنچه كه در كلاس‌ها و دوره‌‏هاى گوناگون چه در زمينه‏ مسائل عملياتى، چه در زمينه‏ مسائل ستادى فرامی‌‏گيريد، روز به روز كارآيى و اقتدار سپاه و توانايی‌هاى آن و همچنين تبادل اندوخته‏‌ها و تجربياتش با ارتش كه تكيه‏ نظام جمهورى اسلامى به اين‏‌هاست به عنوان يک سازمانِ رزمىِ مورد اميد و اعتماد، پيشرفت بيشترى بكند."

بيانات در مراسم‌ صبحگاه‌ مشترك یگان‌های‌ زمینی، هوایی‌ و دریایی‌ سپاه‌- 1372.07.07
 
 
 
چيزى كه هرگز نمی‌خواستند به آن زبان بگشايند، امروز آن را در بوق‌‏هاى جهانىِ خودشان تبليغ می‌‏كنند

"ملت ايران با همين روحيه در مقابل ابرقدرت‏‌ها كه جداً تصميم داشتند اين ملت را از پا در بياورند ايستاد و پيروز شد و ابرقدرت‏‌ها ناكام ماندند. ساده‏‌انديشى است اگر فكر كنيم كه دشمن با ناكام شدن در اين مرحله، دست خواهد برداشت؛ كما اينكه ما امروز تبليغات دشمن را می‌بينيم. البته امروز آنچه كه می‌توانند فشار بياورند، مرحله‏ تبليغات و مرحله‏ توطئه‌‏هاى سياسى عليه جمهورى اسلامى است؛ چون در مراحل گوناگونى ملت بحمداللّه از آب و گل بيرون آمده و به رشد و بالندگى رسيده است. يكى از اين تبليغات، همين چيزى است كه مكرر می‌شنويد و اين روزها هم سر و صدايش بلند است؛ تكيه بر روى تجهيزات و قدرت نظامى جمهورى اسلامى. چيزى كه هرگز نمی‌خواستند به آن زبان بگشايند، امروز آن را به صورت مبالغه‌‏آميزى در بوق‌‏هاى جهانىِ خودشان تبليغ می‌‏كنند كه بله، جمهورى اسلامى چنين تجهيزاتى را از فلان‏‌جا خريده؛ فلان چيزها را آورده يا وارد خواهد كرد؛ فلان دانشمندانى را جمع كرده؛ فلان طور تجهيزاتى را دارد براى خودش فراهم می‌كند! اين‏‌ها براى چيست؟ براى اين است كه همچنان‌كه سياست طولانى آن‏‌ها بوده، كشورها و دولت‌هاى اسلامى را از جمهورى اسلامى مرعوب كنند. سيزده سال است كه اين‏‌ها دارند اين سياست را دنبال می‌كنند؛ مرعوب كردن كشورهاى مسلمانِ نزديك و اطراف ما از جمهورى اسلامى و فاصله انداختن ميان جمهورى اسلامى و آن‏‌ها؛ در حالى‌كه جمهورى اسلامى عليه كشورهاى همسايه‏ خود خطرى به حساب نمی‌‏آيد؛ جمهورى اسلامى حامى آن‏‌هاست."
 
بيانات در مراسم‌ صبحگاه‌ مشترك یگان‌های‌ زمینی، هوایی‌ و دریایی‌ سپاه‌- 1370.11.19


سه عنصر مهم نیروی انتظامی

"امروز نيروى انتظامى بايد مظهر سه چيز مهم باشد: اول، ديانت و آنچه كه ناشى از ديانت است؛ مثل عفت و اخلاق نيک و اخلاق اسلامى. دوم، اقتدار است؛ نيروى انتظامى بايد قدرتمند باشد. در سرتاسر كشور يک نيروى انتظامى است، و بارهاى سنگينى را بر دوش دارد؛ به همين خاطر بايد قدرت را با عوامل مادّى و معنوى آن در خود حفظ كند. سوم، هوشيارى و هوشمندى است.خاصيت نيروى نظامى و انتظامى، همين هوشيارى و هوشمندى است؛ فريب نخوردن و همه‌جا حضور داشتن. نيروهاى انتظامى بايد اين سه خصوصيت «ايمان» و «اقتدار» و «هوشيارى» را به طور روزافزون در خود به وجود بياورند و هرچه هست، بيشتر كنند؛ مردم هم بايد به چشم برادران حافظ نظم و امنيت به آن‌‏ها نگاه كنند."

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم- 1370.09.13


با ساير نيروهاى مسلح در كمال يگانگى و برادرى باشيد


"بايستى از لحاظ قدرت نظامى و رزمى، خودتان را تقويت كنيد. آن نظم و آموزش و تلاش معنوى و اخلاقى و همه‏ چيزهايى كه براى يک مجموعه‏ نظامى لازم است، بايد به بهترين وجهى، براى خودتان فراهم بكنيد. با ساير نيروهاى مسلح هم در كمال يگانگى و برادرى باشيد. آن روزى كه سپاه خيال می‌‏كرد اگر ارتش قوى شد، او بايد ضعيف‏ بشود؛ يا ارتش خيال می‌كرد اگر سپاه قوى شد، او بايد ضعيف بشود و از بين برود، گذشت. نخير، امروز قضيه اين‏‌طورى نيست."
 
سخنرانى در ديدار با فرماندهان و جمعى از پاسداران سپاه در سالروز ميلاد امام حسين(ع)- 1369.11.29

 

با قوّت راه را ادامه می‌دهیم و بر قدرت خود اضافه می‌کنیم

"به بركت هدايت امام و رهبر عظيم‌‏الشّأنمان، از گذرگاه‌هاى بسيار خطرناكى گذشتيم. با قوّت و قدرت، راه را ادامه می‌دهيم و كشور را می‌‏سازيم و قدرتمان را از لحاظ اقتصادى و نظامى و سياسى و توانايى عظيم فرهنگى اضافه می‌كنيم و روز به روز در جامعه پيشرفت خواهيم كرد. ما مسلمانيم، قرآن در دست ماست و دل‌هاى ما به اسلام و قرآن وابسته است. قرآن فرموده است: «كنتم خير أمّة اخرجت للنّاس» . بايد بهترين باشيم. بايد پيش برويم و خواهيم رفت. شب‌هاى تاريك و ظلمانى را گذرانده‌‏ايم، بازهم پاره‌‏هاى ابر فتنه را در هر زمانى با تمسک به خداوند و قرآن، از سر خواهيم گذراند."

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌-

1368.07.28

منبع : باشگاه خبرنگاران

8 1

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق نزد قرارگاه تیپ ادوات لشکر 41 ثار الله محفوظ می باشد